Door de aanvraag van de poetshulp gaat de gebruiker akkoord met de samenwerkingsvoorwaarden.

SAMENWERKINGSVOORWAARDEN

tussen gebruiker en Cleaning Company

 

Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder:

- Dienstenchequebedrijf: V.O.F. CleaningCompany, kbo 0558991501,

Egemsestraat 50, 8750 Wingene, ondernemingsnr erkenning 05875,

info@dienstenchequebedrijfcleaningcompany.be , tel 0484740183, fax 051/655889, vertegenwoordigd door

Goethals Nico, die diensten aanbiedt, in het kader van het verrichten van poetshulp door de overheid erkend.

- Gebruiker: de persoon die beroep doet op poetshulp door middel van dienstencheques.

Deze overeenkomst werd afgesloten tussen,

Naam & voornaam: Naamvoornaam

Adres : Adres

Telefoon: Telefoon

E-mail: Email

Gsm : Gsm

verder de gebruiker genaamd en Cleaning Company, gegevens hoger vermeld, verder het dienstenbedrijf genaamd.

Art. l.- Situering

Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker in het kader van leveren van poetshulp door het dienstenbedrijf.  De gebruiker vergewist zich dat geen werknemer zich aanbiedt die bloed- of aanverwant is tot in de tweede graad.  De werknemer mag geen lid zijn van het gezin noch zelfde verblijfplaats hebben. Als dit zo is worden geen cheques aanvaard, maar wordt de bruto betaalwaarde van de dienstencheque aangerekend.

Art.2: Werkuren

De gebruiker wenst een beroep te doen op het dienstenbedrijf op ………………………………en dit op wekelijkse basis, startend in de voormiddag /namiddag * (van 8 tot 12 / / van 13 tot 17 uur  / (ander uur:)…………………………….. Het dienstenbedrijf neemt hiervan akte en houdt hier rekening mee als middelenverbintenis bij het opmaken van de werkregeling.  Ingeval het gevraagde (dag, frequentie, uren) niet mogelijk is op basis van het bestaande werkplan, zal het dienstenbedrijf contact opnemen met de gebruiker om in onderling overleg een oplossing voor te stellen.

Art.3: Materiaal

De gebruiker stelt het nodige materiaal ter beschikking van de werknemer van het dienstenbedrijf om de overeengekomen taken uit te voeren.  De gebruiker wijst het EHBO-kastje aan de werknemer bij aanvang werk.

Art.4: Betalingen

De gebruiker betaalt een cheque per gepresteerd uur, onmiddellijk na de uitvoering van de diensten en dit aan de werknemer van het dienstenbedrijf. In ruil ontvangt de gebruiker hiervoor een ontvangstbewijs, die bewijslast draagt van zijn betaling. De gebruiker kan er ook voor kiezen om gebruik te maken van de elektronische versie van de dienstencheques.  Bij niet-tijdige betalingen is een schadebeding van toepassing van 10% op de RVA(of gewestelijke)-uitbetaalwaarde van de cheques (minimum 40 eur) en een intrest van 1% per begonnen maand. 

Art 5: Activiteiten

In geen geval mag de werknemer van het dienstenbedrijf gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren zoals:

- buitenpoetswerk bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen;

- onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, rusthuizen, kinderopvang, tuinonderhoud, bejaardenzorg, ziekenzorg, schoonmaak van bouwwerven, auto’s wassen,

Art.6: Hygiëne/veiligheid

De werknemer van het dienstenbedrijf moet in hygiënische omstandigheden kunnen werken. Bij

  • herhaaldelijke onhygiënische situaties kan de hulp worden stopgezet.

In geval van zeer besmettelijke ziektes, zoals hersenvliesontsteking, moet de gebruiker de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf onverwijld verwittigen.

De werknemer van het dienstenbedrijf dient steeds in veilige omstandigheden te worden tewerkgesteld. In geval van onveilige situaties kan de werknemer van het dienstenbedrijf de gebruiker vragen sommige problemen te verhelpen. Bij aanhoudende veiligheidsproblemen (maximaal 2 opeenvolgende tijdstippen van dienstverlening) kan de hulp worden stopgezet.  Zo een werk een trap vergt mag er maximaal 3 trappen hoog worden gestaan.

Art. 7: Algemene afspraken

De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet roken tijdens het werken. Hiervan kan enkel schriftelijk met het bedrijf worden afgeweken.  De werknemer van het dienstenbedrijf mag geen geschenken, giften of leningen aanvaarden, noch zijn diensten uitbreiden naar andere domeinen dan deze in deze overeenkomst omschreven. De gebruiker mag dit ook niet aanbieden of vragen aan de werknemer van het dienstenbedrijf.  Elke belg, ook dus de gebruiker, wordt geacht de wet te kennen, aldus ook kb van 12/12/2001 BS 22/12/2001 en wet 20/7/2001 BS 11/8/2001 tot bevordering van buurtdiensten en –banen.

De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet bellen tijdens de werkuren (tenzij het noodzakelijk is voor de dienst). Hiervoor mag gebruik gemaakt worden van het telefoontoestel van de gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kan de werknemer vanuit het dienstenbedrijf de toestemming krijgen om te bellen en het GSM-toestel aan te zetten.

Art. 8: Non-discriminatie

Het dienstenbedrijf biedt de klant een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menselijke waardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de gebruiker waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de klant.

Ten opzichte van de werknemers en de klanten wordt er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening.

Art. 9: Afwezigheid werknemer van het dienstenbedrijf

Het dienstenbedrijf streeft kwalitatieve uitvoering door competente medewerkers op het afgesproken schema na. Het dienstenbedrijf brengt vooraf de gebruiker op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema, en dit uiterlijk de vrijdag voorafgaande aan het tijdstip van dienstverlening.

Bij een niet te voorziene omstandigheid (ziekteverlof, verlof wegens overmacht, omstandigheidverlof, ongewettigde afwezigheid) wordt de gebruiker zo vlug mogelijk verwittigd door de dienst. Indien mogelijk wordt vervanging voorzien, doch deze kan niet worden verzekerd. Bij een vervanging kan er wel een wijziging aan de werkuren optreden.

De vervanging van een werknemer vanuit Cleaning Company kan nooit aanleiding geven tot afwijking van alle bepalingen in dit contract, noch van de bepalingen van art. 10 en 13.  Langdurige afwezigheid wegens jaarlijks verlof wordt tijdig aan de gebruiker meegedeeld.

Art. 10: Afwezigheid gebruiker

Onverwachte bijsturingen aan het werkschema en eventuele vakantieperiodes worden door de gebruiker minstens 5 dagen vooraf gemeld aan Cleaning Company, en dit per mail info@dienstenchequebedrijfcleaningcompany.be bij de bevoegde personen.

Wanneer de gebruiker meerdere weken na elkaar geen hulp wenst, verwittigt hij de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf ten laatste twee weken op voorhand.

Bij niet tijdig verwittiging (minder dan 5 dagen)(zelfs bij minder dan 3 weigeringen per jaar) worden de normale diensturen aangerekend aan 25 eur per uur (100 eur per halve dag) gezien Cleaning Company deze ook dient door te betalen aan de poetsvrouw.  Gezien geen poetsdienst heeft plaatsgevonden door verzuim gebruiker, kan niet betaald worden die maal met dienstencheques zodat het equivalent, hiervoor conventioneel bepaald, gekoppeld aan de index geldig bij ondertekening van contract, per bank of kas dient te worden betaald.

De gebruiker kan tot maximaal 3 x een poetshulp weigeren, zonder rekening te houden met de verlofperiode van de werknemer van het dienstenbedrijf.  Elke weigering verhoogt de opzegperiode vanwege de gebruiker met 2 weken.  Wanneer een poetsvrouw zich aanmeldt, en de gebruiker niet opendoet of poetsvrouw op locatie niet binnenraakt, wordt aanzien als een weigering.  Een eenzijdige verplaatsing van afspraak in een ander moment van de week of dag door de gebruiker wordt tevens aanzien als een weigering gezien de poetsvrouw op het oude moment zonder werk valt, en mogelijks op het nieuwe moment van de dag reeds op een andere locatie werkt. De verplaatsingskosten zijn ten laste van de gebruiker als de poetshulp wordt geannuleerd als zij reeds ter plaatse is (0,5 eur per kilometer, heen en terug)

Art. 11: Verlies en diefstal

Bij vermoeden van diefstal dient de gebruiker steeds de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf te verwittigen. Bij diefstal dient de gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een PV te laten opmaken.

Om alle misverstanden te vermijden, dienen volgende regels in acht genomen te worden:

- De gebruiker of een vervanger dient steeds aanwezig te zijn tijdens de uitoefening van de functie. Hieronder wordt verstaan: zeker bij de aanvang en de beëindiging van het werk. Tussenin is een aanwezigheid van minimum 50% van de werktijd vereist.

- De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken.

Eventuele klachten kan men steeds melden aan de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf die de zaak grondig zal onderzoeken.

Hoewel het dienstenbedrijf instaat voor een degelijke screening van de werknemers van het dienstenbedrijf, is het niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen van diefstal.  De gebruiker draagt de bewijslast zoals klassiek in burgerlijk recht is voorzien.  Zo gebruiker en huishoudhulp bepaalde verklaringen zouden afleggen kan deze geen bewijs vormen tegen het dienstencheque bedrijf.

Art. 12: Verzekeringen

Het dienstenbedrijf staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen in geval de werknemer van het dienstenbedrijf het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op de weg van en naar het werk. 

Het dienstenbedrijf is verzekerd voor materiële schade, toegebracht aan de gebruiker. Hierbij dient de gebruiker de verantwoordelijke van het dienstenbedrijf onmiddellijk op de hoogte te stellen.   Formeel wordt gesteld dat de gebruiker de bewijslast draagt van de schade die hij meent te hebben door het huishoudpersoneel in de uitoefening van hun functie en deze bewijslast en aangifte enkel ontvankelijk is als binnen de 7 kalenderdagen schriftelijk en aangetekend aangifte wordt gedaan met foto’s en cijfermatige begroting van de schade.  Laattijdige aangiften worden niet meer behandeld.  Comparanten komen overeen dat verklaringen van het personeel niet als bewijs kunnen worden voorgebracht tegen het dienstenchequebedrijf.  Tevens komen comparanten overeen dat er een franchise geldt van 300 eur per schadegeval die sowieso ten laste is van de gebruiker, waar het dienstenbedrijf dus niet in tussenkomt.  Voor de schade die 300 te boven gaat onderzoekt de verzekeringsmaatschappij.  Indien er een uitkering is van de verzekering zou zijn voorzien, kan geen recht geput worden als de gebruiker een factuur administratievergoeding heeft ontvangen maar deze heeft nagelaten te betalen.

Indien de schade hoger is dan de vooropgestelde franchise, zal het dienstenbedrijf aangifte doen bij de verzekeringsmaatschappij. Formeel komen partijen overeen zo gebruiker achteraf in gelijk zou zijn gesteld dat de sommen pas opeisbaar zijn (tijdstip) als de verzekeringsmaatschappij de betrokken sommen uitkeert en ervoor dus geen intrest loopt.  Hoe dan ook kan de terugbetaling enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringmaatschappij. Bovendien houdt de verzekeringsmaatschappij rekening met de slijtagekosten.

Volgende zaken zijn niet verzekerd:

- de schade die niet optreedt als gevolg van een ongeval; dit wil zeggen een toevallige en aan de beschadigde zaak vreemde gebeurtenis;

- de schade aangericht aan in consignatie gegeven voorwerpen of die welke enkel het voorwerp van een inbewaargeving zijn;

- de schade die bestaat uit de kosten gemaakt om een slecht uitgevoerd werk te herbeginnen of te corrigeren;

- de schade die het gevolg is van diefstal, verlies of verdwijning van goederen;

- onstoffelijke schade, zoals gebruiksderving, zelfs als deze een gevolg is van gedekte schade aan de voorwerpen;

- de schade aan het gebruiksvoorwerp ten gevolge van sleet toe te schrijven aan het regelmatig gebruik van het voorwerp;

- de schade veroorzaakt ingevolge rij-ongevallen aan motorrijtuigen welke onder toepassing vallen van de wet op de verplichte motorrijtuigenverzekering;

- opzettelijke schade.

- schade door reeds aan slijtage onderhevige goederen of beschadigde goederen waarin de bewijslast ligt bij de gebruiker dat het om nieuwe goederen zou gaan

- schade toegebracht buiten het kader van de arbeidsovereenkomst of poetsprestatie (voor aanvang of na einde van poetsen), gebruiker draagt bewijslast dat de schade binnen de poetstijd is opgetreden.

Art.13: Duur van de overeenkomst/opzeg

Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur en is door beide partijen opzegbaar mits een aangetekend schrijven en het respecteren van een minimale opzegtermijn van 6 weken ingaand op postdatum van de verzending.

Deze overeenkomst wordt automatisch als beëindigd beschouwd als een van de contracterende partijen één van de voorziene contractuele verplichtingen niet nakomt en zulks per aangetekend schrijven meldt aan de andere partij, of indien Cleaning Company haar erkenning zou verliezen, of de wetgeving de uitbating niet meer mogelijk maakt.

Art. 14: GDPR

De klant-gebruiker van dienstencheque stemt in dat het dienstenchequebedrijf de persoonsgegevens kan verwerken in uitvoering van de overeenkomst in ruime zin.  Het is het dienstenchequekantoor toegelaten om de gebruiker te contacteren om mogelijkheden van onderhoudshulp ter kennis te geven.

Art. 15: Administratievergoeding

De gebruiker en het dienstenchequekantoor komen een administratievergoeding overeen van 1,5 eur per uur.  De gebruiker zal hiervan een factuur ontvangen.  De factuur is te betalen binnen de 10 dagen.  Zonder ingebrekestelling is na de vervaldag een nalatigheidsintrest verschuldigd van 8% (jaarbasis), en 10% schadebeding met minimum van 40 eur.

Art. 16: Betwistingen

Voor betwistingen omtrent deze overeenkomst is het vredegerecht te Tielt, Rechtbank van 1e aanleg te Brugge bevoegd.

Deze overeenkomst wordt gesloten in 2 exemplaren. Elke partij erkent één exemplaar van deze overeenkomst te hebben ontvangen en gaat er mee akkoord..

Te Wingene , datum prestatie.